A lakkosodás az olaj öregedésének eredménye, amelyet oxidáció, hőterhelés, a víz hatása és a részecskékkel, például rézzel, vassal és alumíniummal való kémiai reakciók okoznak.
Az öregedési folyamat során először "lágy" szennyeződések keletkeznek, amelyek oldott és oldatlan formában is jelen vannak. Idővel a fel nem oldott reakciótermékek agglomerátumokat képeznek, majd lerakódnak a terhelési zónákban, mint pl.
• forró és hideg pontokon,
• szűk keresztmetszeteken, de az
• áramlási sebesség és mozgás nélküli területeken.
Először a gyanta- és lakkszerű lerakódások (lakk) szilárd, részben ragacsos réteget képeznek. Más részecskék megtapadnak rajta, csiszoló hatás jön létre, ami gyorsan növeli a kopást.
• A szelepek vezérlőéleinek sérülése
• A csapágypontok csúszó tulajdonságainak romlása
• A kenési hézag geometriájának megváltoztatása
• Lerakódások a hőcserélő felületén
• A vezérlő nyílások eltömődése
• Az olaj kémiai tulajdonságainak változása
• Az olaj élettartamának lerövidítése
Összességében a rendszerben lévő lakkosodás lerövidíti az üzemelési élettartamot, csökken a megbízhatóság, és ennek következtében nőnek a karbantartási költségek.
A lakkosodás valószínűleg előfordul az olajrendszerekben, de gyakran sokáig észrevétlen marad. A hatása csak komolyabb következményes károk esetén válik láthatóvá.
Speciális elemzésekre van szükség a lakkosodás vagy a lakk-képződés lehetőségére utaló jelzések észleléséhez. Csak az olajtisztasági osztály mérése nem elegendő.
Alapvetően a vizsgálat terjedelme mindig az olaj típusától és az alkalmazási területtől függ. Az erősen lakkosodásra hajlamos olajrendszerek, például a turbinavezérlő rendszerek és a nagynyomású hidraulikus berendezések esetében a szükséges elemzések közé tartozik a részecskeszámlálás vagy az MPC-vizsgálat (membránfolt-kolorimetria).
• Megfelelő olajkezelés (folyamatos vagy megfelelő időközönként)
• Az olaj öregedésének elkerülése (pl. a víztartalom ellenőrzése).
• Alacsony olajhőmérsékletű, rövid idejű üzemelés elkerülése
Tények:
Olajmennyiség: 4.000 liter foszfátészter olajturbinákhoz
Berendezés: Lakkosodást eltávolító szűrőegység (VRF)
Kimenet: 40 l/min
Szűrési kapacitás: 30 l/min a teljes szűrési időszak alatt
Nyomáskülönbség: <0,3 bar
Alapszintű szennyezés: 800 mg/l szennyezés
A szűrés, az ioncserélő, a víztelenítő rendszer és a lakkosodást eltávolító egység kombinált alkalmazásával végzett kísérő olajelemzések eredményei:
3 nap múlva: 600mg/l
1 hét elteltével: 400mg/l
2 hét után: 300mg/l
A nyomáskülönbség a szűrés teljes időtartama alatt stabil maradt.
Az IMEX Filtertechnika csoport az Ön kompetens partnere a lakkosodás témájában. Lehetőséget kínálunk helyszíni elemzésre, műszaki tanácsadásra a megfelelő intézkedésekhez és hatékony szűrőrendszereket a lakkosodás csökkentésére, mind bérelhető, mind megvásárolható formában.